onsdag 22 augusti 2012

Självporträtt Prisma uppgift

Hej.

Jag har nu under flera dagar tränat på att teckna/måla självporträtt. Jag har haft svårt att välja ett av dem för uppgiften. Detta beror självklart som vanligt på att jag har tusenmiljoner höga krav på mig själv. Det var oxå ca 20 år sedan jag just tecknade ett självporträtt då jag har tyckt att det är onödigt att avbilda mig själv så. I och med uppgiften från konstutbildningen har jag alltså kommit igång med att teckna ansikten lite mer. Som ni ser i min blogg här så har jag massor av olika sätt att uttrycka mig så porträtt tecknade/målade varianter har liksom fått komma i skymundan tills nu. Uppgiften har varit mycket personligt utvecklande för mig tycker jag. Jag har lärt mig att ha bättre tålamod med mig själv. Annars gillar jag när saker händer direkt...

Okej nu till porträtten, först ut är det porträtt som jag skickade in till konstskolan.

 Jag har medvetet valt att inte visa hår eftersom jag inte gillar mitt hår, det samarbetar aldrig med mig så det räknar jag inte in i min personlighet. Jag har valt att fokusera på ögon samt lite ovanlig vinkel lite ovanifrån för att jag tror att det skapar intresse för betraktaren. Jag är så uttråkad på stela bilder framifrån. Jag har skapat några sådana "skönhetsbilder" oxå bara för att träna. De syns lite längre ned i detta inlägg.

Bild nr 2 är en variant på bilden ovan.


Vidare nedan ett av de andra självporträtten som jag jobbat med under de senaste dagarna. Det är fokuserat på att jag försökt att "styla" mitt ansikte till ett ideal ansikte dvs. bredda mitt smala ansikte, dölja min höga panna, fokusera på ögon i ett ansikte i vinkel men ändå ögon som syns nästan framifrån, jag har reducerat vissa ålderstecken, resultat: stelt porträtt med viss känsla av typ "Jag Erika har blivit en alian" skojar lite nu, he he (jag gillar att analysera o berätta i detaljer, det kanske man får göra oxå när det är Min blogg, utnyttjar det alltså).....



Vidare lite andra alternativ/varianter:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar